piątek, 8 lipca 2011

OM#32 - Drukarnia

OM#32 - Drukarnia


Drukarnia w Mikołowie (dzisiejsza drukarnia Tolek) została założona w roku 1845 przez Tomasza Nowackiego przy ulicy Okrzei. W 1875 roku została przejęta przez Karola Miarkę (ojca), który niedługo potem prowadził dwie oficyny wydawnicze, w których drukowano książki i czasopisma, wspomagające krzewienie polskości na ziemiach zaboru austriackiego. Po śmierci ojca w 1882 roku prace kontynuowało dwóch jego synów - Paweł i Karol. Karol Miarka (syn) zbudował dzisiejszą siedzibę drukarni, w której drukował dzieła polskich klasyków. Mikołowska drukarnia była pierwszą polskojęzyczną drukarnią na Górnym Śląsku.
W 1911 udziały drukarni kupił Adam Napieralski, zaś w 1920 właścicielami drukarni zostali Józef Harman z dwoma córkami. Nastąpił wtedy jej rozwój, taki stan rzeczy trwał do 1949, kiedy to firma została upaństwowiona, co trwało do 1993r. Wtedy znów właścicielem został Adolf Jańczyk, pod którego okiem drukarnia znów się rozwinęła.
(DANE

W 1874 roku do mikołowskiej drukarni została przeniesiona redakcja pisma Katolik. Opisaną historię pisma oraz walkę z germianizacją za jego pośrednictwem można odnaleźć TUTAJ 





7 komentarzy:

  1. Czyli dalej funkcjonuje? Zamówiłabym u nich druk offsetowy tylko dla tej pięknej histori! :) Lubię jak rzeczy tak długo trwają :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś faktycznie wiele drukarni mieściło się gdzieś w blokach i sama nawet miałam okazję korzystać z takich usług. Jestem zdania, że np. ulotki reklamowe cały czas są dobrym rozwiązaniem jeśli chodzi o reklamę swojej firmy. Fajnie to zostało opisane w http://www.copymedia.pl/ulotki-reklamowe-kiedy-warto-je-wykorzystac-w-swoim-biznesie/ i ja myślę, że nadal warto jest z nich korzystać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę jeszcze dodać, że całkiem niedawno miałam okazję aby korzystać z drukarni internetowej https://chroma.pl/pl. W sumie jednego dnia zleciłem materiały do druku i dosłownie kolejnego już kurier był u mnie z paczką. Jestem pod wielkim wrażeniem jakości oraz szybkości obsługi klienta.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety chyba nigdy nie miałem okazji korzystać z usług tej drukarni. Za to mogę przyznać, że jestem bardzo zadowolony z wizytówek od https://dobrewizytowki.pl które nie dość, że są tanie to jeszcze dobre.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ważna jest porządna drukarnia wizytówek i ja także znalazłam sprawdzony namiar w Warszawie. Bardzo zadowolona jestem z realizacji, panowie naprawdę stanęli na wysokości zadania

    OdpowiedzUsuń